Wydarzenia patronowane
Strony które hostujemy
Atum
Bunkier Prod
Castle Party
Detox
Discordless
Disorder Party
DJ Hypnos
Fabryka
Hoarfrost
Insomnia Festiwal
Lame Immortelle
Lilith
Night Watch
Outofsight
Scheuermann
Silesian Electro
Synergia
Strzyga
Waroffice Prod. sklep
Ostatnio na forum
Ambient Collage #8
Ambient Collage #7
Mgla (The Mist)
Achaja
Grey Frequency - Ambient Collage #6
Kochanka Szamoty
Elizabeth Fawn - Ethereal
Abandoned Toys - Neoclassical Darkwave
The Synthetic Dream Foundation
Rasplyn
IPLEX
malutki problem
question about parties, clubs and gigs
sztuka aktu po polsku
Bleeding Darkness (Spain)
Statystyki
Zarejestrowanych osob : 9390
Rozpoczętych wątków : 6041
Odpowiedzi : 23918
Wspieramy

Ergo :: Klasyfikacja gatunków muzycznych kregach "dark"

Coldwave
Gatunek muzyczny powstały na przełomie lat 70 i 80. Początkowo rozwujał się w ramach nowej fali, lecz szybko wyodrębnił się z niej ze względu na specyficzne "zimne" brzmienie i minimalizm używanych środków tak w warstwie tekstowej jak i muzycznej czy wizualnej.
W Polsce gatunek wyodrębnił się dopiero pod koniec lat 90, wcześniej był klasyfikowany wraz z nową falą, stąd czołowe polskie zespoły zimnofalowe jak Siekiera czy 1984 znaleść można w tej samej kategorii muzycznej co wczesny Kult czy Republikę.
Przykładowi wykonawcy: Joy Division, Bauhaus, Classic noveaux, The Cure (pierwsze 3 płyty), Siouxsie & The Banshees, X-mal Deutschland, Siekiera (nowofalowa), 1984, Ivo Partizan, Variete, Madame, Eva, Wieże fabryk, Cytadela.

Dark Ambient
Wywodzący się z industrialnych brzmień gatunek muzyczny o ciężkim i dość często mrocznym, jeżącym włosy na karku wydźwięku. Nie jest to rodzaj muzyki dający się bardzo dokładnie klasyfikować, jednak jego charakterystycznymi elementami są : stosunkowo częsty brak stałej rytmiki utworów, sample będące zarówno dźwiękami naturalnego otoczenia (ambience – otoczenie), instrumentów , jak i również wszelakiego „mechanicznymi” odgłosami ( jak by nie patrzeć gatunek post industrialny). Artyści zwykle stronią od warstwy wokalnej w klasycznym tego słowa znaczeniu (śpiewanej).
Przykładowi wykonawcy: Raison d'etre, Coph Nia , In Slaughter Natives , Deutsch Nepal

Dark Electro / Harsh electro
Styl bezpośrednio pochodny od Elektro, zwykle cechuje się większym tempem, jeszcze bardziej przesterowanymi wokalami, większą agresją – przy czym harsh electro jest bardziej przesterowaną wersją dark electro.
Przykładowi wykonawcy: Hocico, Grendel, Psyclon Nine

Darkwave
Styl muzyczny wywodzący się z lat 80 określający najczęściej melancholijną mieszankę rocka gotyckiego i bardziej współczesnej elektroniki. Jedną z cech tego gatunku jest brak przesterowanych wokali i rytmiczne pulsujące brzmienie muzyki.
Darkwave jest stosowane w dwóch różnych znaczeniach, jako gatunek muzyczny charakteryzujący się powyższymi cechami jak i również trendu w muzyce „falowej” z którego wywodzą się takie gatunki jak: neoclassical, ethereal – dosyć często łączone z dzwiękami folkowymi. Aktualnie jednak funkcjonuje w świadomości słuchaczy jako gatunek muzyczny.
Początkowo kojarzony ze stylem promowanym przez angielską wytwórnię 4AD, obecnie przeszedł lekką metamorfozę ku muzyce bardziej elektronicznej, zatracając niemal zupełnie pierwotny rockowy charakter.
Przykładowi wykonawcy : (Clan of) Xymox, Diary Of Dreams, Deine Lakaien, Die Form, Cruxshadows, Frozen Autumn

New wave
"Nowa Fala" najczęściej definiowana jest jako inspirowany punk rockiem ruch muzyczny którego początki wywodzą się z wysp brytyjskich. Mający swoje korzenie w końcówce lat 70 prąd wywarł duży wpływ na późniejszą muzykę alternatywną w tym na takie gatunki jak min. coldwave i darkwave czy rock gotycki. Nazwa gatunku została ukuta przez Seymour'a Stein'a , i była sprytnym wybiegiem mającym na celu przekonanie osób prowadzących audycje radiowe iż warto taką muzyką zainteresować słuchaczy. Problemem Seymoura była niechęć do puszczania muzyki post punkowej przez rozgłośnie, stąd wybieg w postaci nazywania dokonań wykonawców terminem pierwotnie wywodzącym się z francuskiej kinomatografii.
Prekursorami stylu byli The Stranglers, którzy jako pierwsza kapela punkowa włączyli na stałe do składu syntezatory. Rozkwit stylu przypada na lata 1978-82, kiedy to zostały wydane najbardziej klasyczne i charakterystyczne dla stylu albumy takie jak "Feline" The Stranglers czy "Fear of music" Talking Heads. Styl często nazywany jest też post-punkiem
Przykładowi wykonawcy: The Stranglers, Talking Heads, Elvis Costello, Devo, wczesne U2 (pierwsze 2 albumy), The Cure, Ultravox (z Johnem Foxxem), Brygada Kryzys, Tilt, Maanam, wczesny Kult, Republika

EBM (Electronic Body Music)
Powstały we wczesnych latach 80 gatunek muzyczny czerpiący garściami z dokonań elektronicznych takich grup jak legendarny Kraftwerk, będący pod wpływem dokonań punkowych i industrialnych. Charakterystycznym elementem jest wykorzystanie syntezatorów, skąpa warstwa beatu, czyste nieprzesterowane wokale oraz brak gitar.
Przykładowi wykonawcy: Nitzer Ebb, Spetsnaz, Front 242, Leather Strip

Elektro (zwane też electro-industrial)
Powstały we wczesnych latach 90 gatunek będący połączeniem post industrialu i EBM. W odróżnieniu od EBM-u charakterystyczne dla niego są przesterowane wokale oraz mocniejszy beat.
Przykładowi wykonawcy: Haujobb , Suicide Commando , :Wumpscut:, Project Pitchfork

Future Pop
Jest stylem wywodzącym się z synthpopu a jednocześnie przejmującym pewne elementy EBM i muzyki transowej. Termin ten pierwotnie został użyty przez Ronana Harrisa z VNV Nation jako opisujący ich muzykę – również Stephen Groth określał tym terminem twórczość Apoptygmy Berzerk.
Przykładowi wykonawcy: Assemblage 23, Neuroticfish , VNV Nation, Seabound, Icon of coil, Pride And Fall, Culture Kulture

Industrial
Termin określający ruch skupiający wokół siebie rożne style muzyczne. Charakterystyczne dla artystów tego okresu było wplatanie motywów nawiązujących do technologii i techniki kojarzącej się z maszynami i fabrykami – zarówno dźwięków jak i obrazów, często posługiwano się „techniką szoku”. Nie jest to stricte żaden konkretny gatunek muzyczny, natomiast wywodzi się z niego wiele gatunków tzw. Postindustrialnych. Artyści tego okresu bardzo często poruszali ważne dla nich problemy społeczne.
Przykładowi wykonawcy: Throbbing Gristle, SPK, Skinny Puppy, Merzbow, Coil, Laibach, Einstürzende Neubauten

Neofolk
Gatunek często zwany apocalyptic folkiem czy darkfolk, jest wynikiem małżeństwa folkowej muzyki instrumentalnej ( gitary, instrumenty dęte) oraz industrialu. Tematycznie artyści często poruszają tematy zarówno kulturowe jak i mistyczne, zwykle sięgając do korzeni kultury europejskiej.
Przykładowi wykonawcy: Current 93, Death In June, Sol invictus, Of The Wand And The Moon

Noise
Jak nazwa wskazuje jest to odmiana eksperymentalnych nurtów nazywanych „anty-muzyką” , charakteryzująca się szumami , trzaskami, brakiem rytmu i melodii. Bywa płynnie łączona z innymi gatunkami muzyki takimi jak ambient, harsh electro czy neofolk, efektem czego powstają takie hybrydy jak power noise bedący tanecznym połączeniem szumów, bitów elektroniki i przesterowanych wokali ( przykład: Dulce Liquido, Xotox, Iszoloscope ).
Przykładowi wykonawcy: Merzbow, Anenzephalia , Masonna

Martial ( Military Pop )
Gatunek muzyczny powstały w latach 90, charakteryzujący się „wojskowym” militarnym brzmieniem, bębnami. Często będący mniej lub bardziej związany z takimi gatunkami jak ambient czy neofolk. Słuchacz często może odnieść wrażenie iż słucha soundtracku, lub muzyki z przemarszu parady wojskowej.
Przykładowi wykonawcy: A Challenge of Honour , Triarii, H.E.R.R.

New Romantic:
Prąd muzyczny wywodzący się z nowej fali, zapoczątkowany przez dj-a i performera Steve'a Strange'a, gitarzystę i wokalistę Midge'a Ure'a oraz muzyków nieistniejącego już wtedy Ultravox. Nagrali oni wspólnie płytę jako Visage. Idący za tym sukces komercyjny zachęcił Ure'a i kolegów do reaktywacji Ultravox, z którym w 1980r. nagrali kanoniczną dla gatunku płytę "Vienna". Granice pomiędzy new romantic a synth-popem są bardzo płynne i trudne do ustalenia, przyjmuje się, że new romantic oznacza bardziej klimatyczne, nastrojowe i skomplikowane kompozycje, podczas gdy synth-pop przyjmuje formy prostsze, bardziej popowe. Styl zanikł w połowie lat 80, rozmywając się w synth-popie i dark-wave.
Przykładowi wykonawcy:: Visage, Ultravox (z Migdem Urem), Human League, OMD , Soft Cell

Rock gotycki
Gatunek muzyczny mający swoje początki w latach 80, pośrednio wywodzący się z muzyki nowofalowej. W odróżnieniu od kolegów z zespołów punkowych, artyści gotyccy przykładali wagę do melancholijnych tekstów – często romantycznych, nostalgicznych i "mrocznych".
Przykładowi wykonawcy: Sisters Of Mercy, Fields Of The Nephilim (wcześniejsze dokonania ), All about Eve, The Mission, The Swans, London After Midnight

Rock industrialny
Bazująca na brzmieniu gitar i syntezatorów mieszanka muzyki rockowej i industrialnej. Będąc dosyć agresywnym równocześnie jest bardziej przyjaznym dla ucha słuchacza niż industrial.
Przykładowi wykonawcy: Nine Inch Nails, KMFDM, Ministry, Front Line Assembly, Die Krupps

Synth pop
Popowy styl muzyczny bazujący przede wszystkim na dźwiękach syntetycznych (w przeciwieństwie do dźwięków "żywych", uzyskiwanych za pomocą "klasycznych" instrumentów). Charakteryzują go czyste wokale "jasne", przestrzenne linie melodyczne generowane za pomocą syntezatorów i sekwencerów.
Przykładowi wykonawcy: Depeche Mode (do płyty Some Great Reward, potem dyskusyjne), Yazoo, Erasure, Camouflage, Mesh, DeVision, Wolfsheim, Neuroactive

Trip hop( Bristol sound)
Połączenie downtempo i muzyki elektronicznej. Charakterystyczne są senne, lekko psychodeliczne pejzaże z elektronicznym podkładem. Przykładowi wykonawcy: Massive Attack, Portishead, Pati Yang)

Komentarzy: 0 09.01.07 - 05:01

Nie wolno wykorzystywac jakichkolwiek materiałów tej strony bez zgody autora (i/lub) administratora. Okładki płyt oraz teksty utworów zamieszczone są wylącznie w celach edukacyjnych.
Coldwave | Darkwave | Subkultura Gotycka | Gotyk | Goth | Gothic | Neofolk | Electro | EBM | Postindustrial | Industrial | Gothic Rock | Gothic Subculture