Wydarzenia patronowane
Strony które hostujemy
Atum
Bunkier Prod
Castle Party
Detox
Discordless
Disorder Party
DJ Hypnos
Fabryka
Hoarfrost
Insomnia Festiwal
Lame Immortelle
Lilith
Night Watch
Outofsight
Scheuermann
Silesian Electro
Synergia
Strzyga
Waroffice Prod. sklep
Ostatnio na forum
Cytat, który najbardziej do Was trafił...
Ambient Collage #8
Ambient Collage #7
Mgla (The Mist)
Achaja
Grey Frequency - Ambient Collage #6
Kochanka Szamoty
Elizabeth Fawn - Ethereal
Abandoned Toys - Neoclassical Darkwave
The Synthetic Dream Foundation
Rasplyn
IPLEX
malutki problem
question about parties, clubs and gigs
sztuka aktu po polsku
Statystyki
Zarejestrowanych osob : 9417
Rozpoczętych wątków : 6060
Odpowiedzi : 23938
Wspieramy

Tomasz :: Wywiad z Marcinem Jarmulskim [haven]

Myślę że fanom rodzimej mrocznej elektroniki nie muszę bliżej przedstawiać dokonania [haven]. Projekt powraca 10 czerwca z nowym krążkiem „Noir”, który konsekwentnie przynosi duże zmiany. Z tej okazji zapraszamy Was do wywiadu z liderem grupy Marcinem Jarmulskim.


Cześć Marcin. Za kilkanaście dni ukaże się szósta już płyta [haven]. Z każdym nowy wydawnictwem twoja muzyka cięgle ewoluuje. Jakie nowe elementy usłyszymy na nadchodzącym albumie?

Marcin: Trudno jest jednoznacznie określić styl, który reprezentujemy. Myślę, że to miks trip hopu, muzyki elektronicznej, industrialu oraz muzyki tanecznej. Największa nowość stanowią regularne teksty oraz piosenkowa konstrukcja poszczególnych kawałków.

„Noir” jest owocem Twojej współpracy z nową wokalistą Ewą Wymysłowską. Słuchając dwóch singli muszę przyznać że jej śpiew bardzo mi się spodobał. Opowiedz proszę jak zaczęła się Wasza współpraca? Dlaczego zdecydowałeś się na zmianę wokalistki?

Współpraca z Magdą zakończyła się wraz z nagraniem Amity. Magda wybrała po prostu inną muzyczną drogę (muzyka klasyczna, eksperymentalna) i świetnie sobie na niej radzi. Początkowo nagrywałem kawałki bez wokali. Ewę znam od jakiegoś czasu, ale tak naprawdę odkryłem jej talent wokalny dopiero, kiedy zobaczyłem trailer filmowy na Animator Festiwal, do którego została zrobiona muzyka z głosem Ewy.

Tematyka nowego albumu skupia się wokół najbardziej dramatycznych aspektów relacji damsko- męskich. Powiedz mi, skąd czerpiecie inspiracje? Słowa to teraz ważna część muzyki [haven]?

Słowa są bardzo ważnym elementem nowej muzyki [haven]. Chcieliśmy nagrać album bardziej konkretny, przesycony emocjami. Główną inspiracją, jest jak zwykle samo życie oraz nasze osobiste przeżycia.

Opowiedz nam jak wyglądał proces powstawania poszczególnych piosenek? Zawsze na początku jest muzyka?

Część materiału powstała wcześniej, Ewa wymyśliła partie wokalne do istniejących utworów. Prawie połowa piosenek została nagrana wspólnie, w związku z tym, bardzo często linia melodyczna wokalu kształtowała muzykę.

Mam ważenie że jesteś na takim etapie twórczym że gdybyś tylko miał ochotę nie miałbyś problemu nagrać taneczny, mocno popowy album. Stawiasz sobie teraz jakieś ograniczenia stylistyczne?

Możliwe, ale przyznam, że stylistyka stricte popowa bądź taneczna, nie leży w obszarze moich zainteresowań. Zawsze uważałem, że muzykę różnicują elementy, eklektyzm może dać bardzo ciekawe efekty. Niestety większość ludzi jest przyzwyczajona do pewnych schematów muzycznych. Dla wspomnianych osób dany styl musi pociągać za sobą określone brzmienia, podobne harmonie, niemal te same melodie. Zapewne wtedy wydaje się to wszystkim bardziej profesjonalne, w końcu usłyszeli to w innym kawałku. Projekt jest w takim wypadku gloryfikowany, gdyż gra jak inny super zespół z zagranicy. Nikt tak naprawdę nie patrzy na to, że podobnych zespołów są tysiące, ważne jest to, aby koniecznie usłyszeć te same elementy. Dla mnie ograniczenia stylistyczne nie istnieją, ponieważ niemal każda moja płyta ma pewien charakter, klimat. Korzystam z tych samych instrumentów, tylko robię to za każdym razem w nieco inny sposób.

Na naszej mrocznej scenie Twój projekt jest już rozpoznawaną marką. Jednak nadal nie udaje Ci się zaistnieć dla szerszej publiki. Wydaje mi się że nowa płyta zapowiada się dosyć przebojowo. Pierwszy singiel „Atmosphere” ma chwytliwą melodię i spokojnie można przy nim pobujać się na parkiecie. Czy Zoharum jest odpowiednim wydawcą do tego typu muzyki?

Nie wiem, kto byłby tak naprawdę odpowiednim wydawcą. Zoharum daje mi ogromną swobodę i to jest największy plus naszej współpracy. Oczywiście ogromna promocja z pewnością podbiłaby nasze statystyki. Głównym problemem jest ignorancja, przemysł muzyczny jest nasycony. Twórców jest więcej niż odbiorców. Ludziom wydaje się, że dokonują najlepszych wyborów i wybierają najlepszą, zagraną na najwyższym poziomie muzykę. Najzabawniejsze jest to, że zazwyczaj za takimi produkcjami, kryję się świetna promocja oraz dbałość o pr. Niezwykle trudno jest stwierdzić, czy kolejny projekt dyskotekowy, który przebija się na rynku tak bardzo odstaje poziomem o innych tego typu produkcji. Programy telewizyjne pokazują muzykę jako kolejny pierdolony turniej umiejętności, w którym mają wygrywać najlepsi z najlepszych. Wykonawców, artystów nie określa już pomysł na muzykę, tylko wykonanie, skala głosu, idealne podrobienie znanego wykonawcy, zaśpiewanie badziewnego standardu w najbardziej spektakularny sposób, galopowanie na instrumentach i masturbacja na ekranach telewizorów. A koleś w gaciach z piwem to najlepszy z możliwych jurorów. Strawi kolejną kopie Houston, podrapie się po jajach i stwierdzi, że każdy może być każdym.

Twój czwarty album „Plastic” został wydany w amerykańskiej wytwórni Tympanik Audio. Nie tak dawno jeden utwór [haven] znalazł się na ich wypasionej jubileuszowej składance „Accretion”. Jestem ciekaw dlaczego Wasza współpraca zakończyła się tylko na jednym wydawnictwie?

Układ z Tympanik Audio jest otwarty. Nie wykluczam współpracy w przyszłości.

Do których państw dotarł „Plastic”? Masz jakieś odzew od fanów z poza naszego kraju?

Tak, wydanie płyty w Tympanik głównie dało mi kontakty poza granicami naszego kraju. Nie wiem dokładnie, do jakich krajów dotarł album, aczkolwiek z dystrybucją to nie może równać się, żaden z polskich labelów tego typu.

Dobrych kilka lat temu rozmawiałem z Maciejem z Dead Factory i opowiedział mi on o bardzo ciekawym splicie trzech rodzimych projektów: [haven], Moan i Dead Factory. Dlaczego płyta dotychczas się nie ukazała?

Dlatego, że Rafał nie dokończył swojej części, później wszystko się rozmyło. Wykorzystałem cześć kawałów na płytach (min. Plastic oraz Amity). Z tego, co wiem, split jednak dojdzie do skutku, ale w konfiguracji Moan/Dead Faktory.

Tylko nieliczni muzycy mają taki komfort że mogą utrzymać się z samej tylko muzyki. Co zatem robisz by zarobić na chleb?

Pracuję w różnego rodzaju korporacjach, idealny układ, aby robić melancholijną i depresyjną muzykę.

Jakie płyty w ostatnim czasie najczęściej goszczą w twoim odtwarzaczu? Masz jakiś rodzimych faworytów?

Ostatnio słuchałem nowej płyty IAMX, debiutanckiego albumu How to destroy angels, ostatniej płyty Nicka Cave’a oraz najnowszego krążka Juno Reaktor. Rodzimych faworytów chwilowo brak.

To było moje ostatnie pytanie. Dzięki wielkie za odpowiedzi. Chcesz coś dodać na koniec?

Zapraszam do słuchania najnowszej płyty [haven] – NOIR. Album będzie można odsłuchać oraz pobrać z naszej strony Bandcamp oraz kupić w wersji fizycznej w Zoharum.

www.havenproject.bandcamp.com
www.havennoir.com
www.facebook.com/havenproject
www.soundcloud.com/haven-1

www.zoharum.com
www.facebook.com/zoharum
www.alchembria.pl

Komentarzy: 0 28.05.13 - 02:25

Nie wolno wykorzystywac jakichkolwiek materiałów tej strony bez zgody autora (i/lub) administratora. Okładki płyt oraz teksty utworów zamieszczone są wylącznie w celach edukacyjnych.
Coldwave | Darkwave | Subkultura Gotycka | Gotyk | Goth | Gothic | Neofolk | Electro | EBM | Postindustrial | Industrial | Gothic Rock | Gothic Subculture